Шукати в цьому блозі

неділя, 18 грудня 2011 р.

Київські греко-католики потурбувалися про неповнолітніх в'язнів.

Свято Миколая Чудотворця - для нас нагода для прояву любові до ближнього. У греко-католицьких київських парохіях для неповнолітніх Київського слідчого ізолятора було передано  комплекти: щітка, зубна паста. Для цього кожний, хто бажав послужити, витратив невелеку суму своїх коштів та трохи особистого часу. Найбільш активними виявилися парохіяни храму Миколи Доброго. Дари були передані в неділю 18 грудня 2011 року. Разом для потреб в'язнів було зібрано 74 комплекти, пожертвувано доброчинцями 400 грн.

о. Костянтин Пантелей, УГКЦ та о. Євген Затірка УПЦ КП
в приміщенні Київського слідчого ізолятора
співслужать у вихованні неповнолітніх

Відродження капеланства: який шлях обрати...


Посада тюремного священика вперше була введена в Європі наприкінці XVIII століття у в'язницях Великобританії. Священиків, які служать в армії, в'язниці, лікарнях, стали називати капеланами. Але парадокс нашого часу в тому, що соціальна праця із засудженими та захист їх прав стали більш значущими, ніж духовне окормлення. Тепер капеланом може бути також мирянин, а капеланам-клірикам заборонено говорити про свою віру без згоди засуджених. Більш того, в західному суспільстві зростає число людей, які вважають, що потрібно скасувати посаду тюремного капелана, а гроші спрямувати на поліпшення соціального забезпечення засуджених.
Капелани в Англії та Уельсі
1779 - знакова дата в історії тюремного служіння. У цьому році в Англії священик став штатним співробітником в'язниці. Проте в країні існувало значне лобі, що перешкоджало посилення впливу Церкви в пенітенціарній системі і вважало, що зайва турбота про злочинців не входить в обов'язки держави. Тому капелани служили лише в деяких в'язницях. Знадобилося сорок років, щоб тюремний священик став співробітником пенітенціарної установи нарівні з начальником в'язниці і лікарем.
За англійським законодавмство 1823-1825 років тільки за наявності цих трьох посад в'язниця могла бути відкрита. У законі також обумовлено, що капелан повинен належати до Англіканської Церкви.
Як у кожного співробітника в'язниці, у капелана в XIX столітті були свої обов'язки: проведення богослужіння двічі в день, заняття духовним вихованням й освітою засуджених, забезпечення їх Біблією і релігійною літературою, відвідування тюремного лазарету і штрафного ізолятора, організація похорону і траурних церемоній померлих.
Сьогодні, як і 230 років тому, капелани є співробітниками в'язниці і державними службовцями (за умови, що вони на ставці). Капелан не відноситься до держслужбовців, якщо він доброволець. І хоча в наші дні з'явилося кілька приватних в'язниць, в більшості випадків капелани там державні службовці.
Один на всіх
У 1863 році на посаду тюремних капеланів дозволили брати також католицьких священиків. Нині закон про тюремну службу зобов'язує співробітників в'язниці дотримуватися релігійних прав засуджених всіх релігій. Тому в команду капеланів можуть входити священики з англікан і католиків, представники інших християнських конфесій, а також мусульмани. Це означає, що якщо капелану доводиться працювати з в’язнями іншого віросповідання, то він намагається вирішити всі їх духовні питання (дотримання посту, забезпечення літературою, запрошення для здійснення релігійних обрядів священнослужителя і т.д.). Закон передбачає дотримання релігійних обрядів для представників християнських конфесій, індуїзму, ісламу, іудаїзму, сикхів, мормонів та язичників.
Структура керівництва тюремного капланата Великобританії така: в Англії та Уельсі уряд бере капеланів на службу, а їх голова входить до складу кримінально-виконавчої системи. Він не тільки співробітник цієї системи, а й державний службовець. Характерно, що співробітники кримінально-виконавчої системи Великобританії не є військовослужбовцями.
Головний капелан Великобританії - англіканин: він носить сан архідиякона і є державним чиновником, що координує працю усіх капеланів. У нього є заступники в адміністративних закладах Англії та Уельсу. Це представники Англіканської й Католицької Церков, а також так званих вільних Церков (тобто різних християнських конфесій). Крім того, в Англіканської Церкви є ще один представник з тюремних питань в сані єпископа, положення якого щодо статусу відповідає положенню головного капелана Великобританії. Цей єпископ координує роботу священиків-англікан, що становлять більшість серед тюремних капеланів. Однак якщо єпископ висловлює виключно інтереси Англіканської Церкви, то глава капеланів є ще й державним службовцем. Разом з єпископом вони вирішують всі питання духовного окормлення та соціального забезпечення засуджених, перебуваючи, таким чином, і всередині однієї структури (як, наприклад, Церква), і всередині двох різних структур, коли один уже є представником держави, а інший - тільки Церкви. Це досить складна система, оскільки в ній співіснують дві різні особи, повноваження яких досить близькі. Однак подібна ситуація склалася історично і вважається ефективною. Таким чином, якщо в Росії за питання взаємовідносин держави і Церкви відповідає офіцер і державний чиновник в одній особі, то в Англії це дві людини, обидва належать до Англіканської Церкви.
Моя робота - в'язниця
Структура капеланів у в'язниці виглядає так: старший капелан є заступником начальника в'язниці і може бути як священиком Англіканської Церкви, так і мирянином. Саме на ньому лежать адміністративні обов'язки з координації роботи всіх капеланів, які точно так само можуть бути мирянами. Для цього їм необхідно спеціальну освіту і дозвіл на тюремне служіння від своєї Церкви (нерідко на 20 капеланів від різних конфесій в одній тюрмі тільки двоє - священнослужителі).
Капеланам дозволено працювати на повну ставку (весь робочий день), на півставки, з погодинною оплатою, а також в якості волонтера. Як правило, у в'язниці працюють три-чотири штатних капелана. Якщо виникає необхідність у представниках релігій, яких немає в штаті капеланів, то їх запрошують на погодинну оплату або як волонтерів. Наприклад, через невеликої кількості православних засуджених в англійських тюрмах в штаті капеланів немає жодного православного священика. Витрати на оплату капеланів розподіляються рівномірно у відповідності з процентним співвідношенням віруючих засуджених. Тому православного священика часто запрошують як волонтера (тобто без оплати).
Обов'язки капеланів умовно діляться на основні та додаткові. До основних відносяться: щоденні відвідування й опитування ув'язнених, що надійшли у в'язницю за останню добу, а також знаходяться в лікарняному відділенні і в штрафному ізоляторі, душпастирська опіка та проведення богослужінь. Додаткові обов'язки - це участь в різних програмах, що проводяться реабілітаційними, соціологічними і психологічними службами. Капелани допомагають ув'язненим зберегти сімейні стосунки, пишуть за них листи (за статистикою, 60% ув'язнених безграмотні), повідомляють їм погані новини, надають психологічну допомогу тим, хто втратив родичів, підтримують зв'язок між членами сім'ї, якщо ті відбувають покарання в різних тюрмах. Вони також встановлюють зв'язок з парафіяльними громадами, куди буде ходити той, що відбув покарання, допомагають йому з працевлаштуванням, медичним забезпеченням тощо. У зв'язку з цим капелан все менше сприймається як представник будь-якої конкретної Церкви. Говорити про свою віру він може, тільки якщо засуджений запитає його про це. Як такої релігійної духовної опіки в його служінні дуже мало. І для багатьох капеланів-кліриків це серйозна проблема. А невіруючі ув'язнені не розуміють, навіщо оплачувати ставку капелана, коли він все в меншій мірі виконує свої прямі обов'язки, основну частку часу приділяючи соціальній роботі.
Для звіту капелани ведуть один загальний журнал, детально описує роботу кожного з них протягом дня (з ким спілкувався, кого хрестив, сповідав, свої спостереження, зауваження і т.д.). На підставі опитування капеланами новоприбулих ув'язнених, фахівці реабілітаційних та інших служб складають індивідуальні програми роботи. Капелани виконують багато обов'язків, покладених на них адміністрацією в'язниці (наприклад, займаються з дітьми, коли дружина прийшла до в'язниці на побачення з засудженим чоловіком).
На капелана покладена також духовна турбота про співробітників в'язниці (у Великобританії лише поодинокі в'язниці можуть дозволити собі мати в штаті капелана-клірика для опікування тільки співробітників). І дуже часто виявляється, що капелани опікуються не тільки ув'язненими та їх сім'їями але також і співробітниками в'язниці з їх сім'ями, беруть участь в аудиторських перевірках та складають бізнес-план разом з керівництвом в'язниці. Це наочно показує, наскільки сучасні капелани залучені в адміністративні і фінансові справи, пов'язані з управлінням в'язницею.
У місті Кардіфф (Уельс) є коледж святого Михайла, який є філією богословського університету. Він спеціалізується на підготовці священиків і дияконів Англіканської Церкви, а також тих, хто займається світською соціальною роботою. По суті, це центр підготовки капеланів для роботи в лікарнях, в'язницях, Збройних силах і т.д. Коледж працює з представниками різних конфесій і проводить курси навчання капеланству як спеціальності. Його випускники отримують магістерський диплом. А викладачі коледжу за домовленістю з Міністерством юстиції займаються науковими дослідженнями стану всієї пенітенціарної системи Великобританії.


На відміну від Великобританії та інших західноєвропейських країн (Німеччини, Фінляндії, Норвегії і т.д.), де капеланське служіння відбувалося безперервно протягом десятиліть, у східноєвропейських країнах духовне піклування про в'язнів стало можливим з початку 1990-х років. Чехія - одна з них.
У Чехії існує два типи організацій, що займаються духовним і соціальним піклуванням про ув'язнених: «Тюремна духовна турбота» і «Тюремна духовна служба». ТДТ - це недержавна християнська організація, що складається зі священнослужителів і мирян. Ті й інші представляють зареєстровані в Чехії Церкви, від яких їм дозволено допомагати засудженим на добровільній основі. ТДТ тісно співпрацює з Екуменічною радою Церков і Чеською єпископською конференцією як представниками більшості релігійних організацій в країні.
Співробітники ТДТ є в кожній чеській в'язниці. Вони разом працюють, обмінюються досвідом і допомагають один одному в духовній, пастирської та освітньої діяльності.
ТДТ тісно сплітається з «Тюремною духовною службою» в особі капеланів. У Чехії капеланська служба є практично у всіх підрозділах: Збройних силах, в'язницях, госпісах та лікарнях, пожежній службі та службі поліції. Головний капелан, його заступник і всі рядові капелани є співробітниками тюремної служби з певними правами та обов'язками. Він відповідає за свою роботу безпосередньо перед головним керуючим кабінету генерального управління тюремної служби. На посаду головного капелана людина в духовному сані приймається на підставі вірчого листа зареєстрованої державою Церкви відповідно до умов, передбачених у договорі про тюремну духовну службу.
Всі тюремні капелани знаходяться під його наглядом і піклуванням, при виникненні яких-небудь спірних питань вони звертаються до головного капелана, який регулює їх службові обов'язки, висловлює побажання щодо робочого графіку кожного конкретного капелана і контролює його діяльність. Наприклад, якщо капелан - православний священик, то в першу чергу він повинен служити і йому потрібен відповідний розпорядок робочого дня (оптимальним варіантом є три-чотири робочих дні на тиждень, щоб священик міг служити в парафії й у нього ще були вихідні). На практиці досягнута домовленість кожного капелана з начальником в'язниці про робочий графік завжди затверджується головним капеланом.

«Гвинтик» в тюремній ієрархії

Для того щоб стати капеланом, кандидат повинен пройти курс навчання і бути атестований. Дводенний курс-семінар обов'язково проходять і волонтери, після якого вони здають курсову роботу. За статистикою, 60% з них відсіюється.
У тюремній ієрархії капелан підпорядковується безпосередньо першому заступникові начальника в'язниці. За рівнем повноважень та зарплати він знаходиться на одній позиції з начальниками відділень.
Вимоги до чеських капеланів в цілому збігаються з вимогами до його англійських колег: це підготовка й професійне проведення освітніх, духовних і соціальних програм, індивідуальні пасторські зустрічі та бесіди з ув'язненими і підслідними, а також зі співробітниками в'язниці за їх бажанням після закінчення зміни. Капелан проводить богослужіння у співпраці з представниками зареєстрованих Церков. Він організовує групове або індивідуальне вивчення Біблії, координує в конкретній в'язниці діяльність представників усіх Церков і релігійних груп, що надають добровільну допомогу, інформує прямого начальника (першого заступника начальника в'язниці) про способи надання духовної турботи і конкретні заходи в її межах, а також організовує культурні заходи духовного змісту.
Питаннями реабілітації, підготовки до звільнення, майбутнім місцем проживання й працевлаштуванням займаються соціальні працівники тюремної служби Чеської Республіки.

Однак капелан і тут не залишається осторонь. Він встановлює пастирські відносини з родичами та близькими підслідних і засуджених, а також опікується тими, хто відбув покарання після звільнення. У свій робочий час капелан може зустрічатися з родинами засуджених, з їхніми друзями і т.п. поза стінами в'язниці, щоб зрозуміти причину злочину. Капелан співпрацює також з недержавними церковними організаціями (наприклад, Армією порятунку), що сприяють відновленню соціальних зв'язків засуджених та примирення їх з потерпілими, з керівним складом і провідними співробітниками в'язниці і в разі необхідності бере участь в їх робочих засіданнях. Капелан має право дивитися особисті справи засуджених, про яких він духовно піклується. Він консультує начальника в'язниці в галузі церковної проблематики та нових релігійних течій для вирішення питання про допуск представників інших релігійних об'єднань до служіння в даній в'язниці.
Капелан знаходиться в постійному контакті зі всією адміністративною тюремною ієрархією, знайомиться з постановами зборів завідуючих відділеннями і за особистим бажанням має право в них брати участь. Це дуже важливо, тому що є можливість всебічно дізнатися про ув'язненого, почувши про нього думки психолога, педагога, вихователя, соціального працівника. Половину свого часу капелан проводить в безпосередньому спілкуванні із засудженими та підслідними.

Місія нездійсненна?

Капелани тюремної служби формально представляють всі Церкви і релігійні організації, тому зобов'язані обережно і терпляче ставитися до релігійних вимог, розбіжних з їх віросповіданням. У разі виникнення морально-етичних перешкод у зв'язку з теологічно обґрунтованою напругою капелан вправі відмовити ув'язненому у релігійній службі. Але при цьому він зобов'язаний забезпечити контакт з духовним представником віросповідання засудженого. В інтересах дотримання свободи совісті, свободи особистості, свободи віросповідання забороняється місіонерська діяльність на користь однієї конкретної Церкви (наприклад, Церкви, до якої належить сам капелан, з метою збільшення чисельності її членів). При цьому місіонерською діяльністю не вважається розповідь капелана про свою Церкву на прохання засудженого. Капелану не ставиться в провину, якщо після такого спілкування ув'язнений приймає віру капелана. При спілкуванні з засудженими, що не сповідують християнства, капелан виконує їх релігійні запити відповідно до того встановленого законом.

 Капелан як співробітник тюремної системи Чеської Республіки користується соціальними пільгами. Це надбавка до зарплати за шкідливість - 25% від розміру мінімальної заробітної плати в країні і пільгове медичне обслуговування, відпочинок і т.д. Йому оплачують поїздки в іншу в'язницю для відвідування, наприклад, православних ув'язнених.
Капелан в Естонії

Серед країн колишнього Радянського Союзу найбільших успіхів у діяльності пастирського тюремного служіння досягла Естонія. В Естонії тюремне служіння стало розвиватися порівняно недавно, проте державна влада планомірно вводила посаду тюремного капелана в Міністерство юстиції Естонії. У 2009 році естонська капланат відзначив своє 20-річчя.
У 1989 році МВС Естонської Республіки дозволило добровольцям відвідувати в'язниці. Координацією їх дій займалася Асоціація естонських капеланів. Робота асоціації фінансувалася однією з організацій, що займається тюремним служінням в США.
У 1997 році в естонських в'язницях було введено посаду капелана (при соціальному відділі в'язниці): саме в цей час зарплату капелану стала платити держава.
При кожній естонської в'язниці діє інститут старших капеланів або координаторів. Головна вимога, що пред'являється до державного капланату, полягає в тому, що кандидат повинен бути як мінімум в сані диякона і мати вищу богословську освіту. Виняток робиться для тих, хто має стаж роботи. Крім того, один-два рази на рік проводяться курси підвищення кваліфікації.

Висновки

Таким чином, у всіх розглянутих системах організації тюремного капеланства можна побачити діяльність зареєстрованих державою Церков і нехристиянських релігій на міжконфесійній основі. Капелани включаються в ці системи або на правах волонтерів (на добровільній основі), або як державні чиновники, які мають відповідне коло обов'язків. Правовою основою для тюремного служіння є Європейські пенітенціарні правила, доповнені внутрішньодержавними законами, положеннями та інструкціями. Конфесійна приналежність капеланів визначається або пропорційною конфесійною приналежністю ув'язнених (наприклад, в Естонії, Чехії та Німеччині цю функцію виконують асоціації тюремного служіння), або наявністю державної офіційної Церкви (наприклад, у Скандинавських країнах), де капелани належать до основної державної Церкви, при цьому створюючи можливість для реалізації прав віросповідання ув'язненими - представниками інших конфесій і релігій.
У своїй роботі капелани орієнтуються в першу чергу на всіх ув'язнених, а не тільки на представників своєї конфесії: різниця між духовною турботою (можливо, навіть нерелігійною, заснованою на так званих загальнолюдських цінностях) та релігійноїю турботою (проведенням богослужінь тощо) очевидна . Крім того, капелани несуть навантаження, пов'язане з соціальною роботою: анкетування новоприбулих, вирішення питань, пов'язаних з релігійною дієтою (пости для християн, мусульман та іудеїв), відвідування ув'язнених у карцері і хворих у лікарняному відділенні. Капелани беруть участь у соціальних програмах спільно з соціальними працівниками, оскільки питання реабілітації визнаються найважливішими для ефективності всієї пенітенціарної системи в цілому.

Головне в капеланської служінні - дотримання прав ув'язнених на свободу віросповідання та захист їх людської гідності.

Позитивним можна вважати загальну ідею гуманізації тюремного утримання, підтримку ув'зненого при відбуванні ним терміну покарання і визначення причин скоєного злочину. Безсумнівно, важливим моментом є складання індивідуального плану роботи з кожним ув'зненим (навчання, професійна підготовка, психологічні тренінги, відновлення зв'язків з сім'єю та громадою), завдяки якому з'являється можливість запобігти наступному рецидивові.
У зв'язку з необхідністю бути капеланом «для всіх» ув'язнених, незалежно від конфесійної та релігійної приналежності, практично скасовується місіонерське служіння. Капелан в питаннях пастирського служіння часто стає менеджером, що забезпечує можливість свободи віросповідання для ув'язнених. Все менше християнський храм сприймається виключно як місце здійснення таїнств Церкви, так як в разі нестачі приміщень, а також у свята, в одному храмовому просторі часто проводять свої релігійні зібрання не тільки представники різних християнських конфесій, а й нехристиянських релігій, навіть язичники. Таким чином, храмове приміщення розглядається скоріше як мультирелігійна молитовна кімната для здійснення обрядів.
Спірними можна вважати переваги державного статусу та оплати праці капеланів. Будучи частиною кримінально-виконавчої системи і, таким чином, перебуваючи в ієрархічній та фінансової залежності від тюремного керівництва, капелан не має можливості незалежно оцінювати і діяти в різних конфліктних ситуаціях, що виникають між ув'язненими та працівниками в'язниць. При цьому істотно те, що капелани в європейських в'язницях не обов'язково є священнослужителями, тому їх обов'язки можуть й не бути вузькоконфессіональними, а для здійснення богослужінь запрошуються вже священнослужителі певної конфесії чи релігії.
В цілому ж європейська капеланська система працює досить ефективно і має різні форми побудови як в плані міжконфесійних, так і офіційних відносин з тюремними системами різних країн. Це дозволяє виділити кращі методи капеланської роботи для країн, які починають тюремне служіння на постійній основі.

Довідка
В Англії та Уельсі 150 в'язниць, в яких містяться близько 82 000 ув'язнених. У Шотландії і Північної Ірландії - свої тюремні системи, але по соціальному і духовному піклуванню про засуджених вони схожі на англійську та уельську. До 1865 року в Англії існувало два типи в'язниць: державні та приватні. З 1867 року всі в'язниці стали державними. Вже в перших законах про тюремну реформу для кожного в'язня передбачалася одиночна камера. І хоча таке положення намагаються зберегти і сьогодні, але через зростання злочинності серед іноземців в одній камері доводиться розміщувати двох засуджених.

субота, 17 грудня 2011 р.

Відбулися соціальні дні у Менській виправній колонії № 91.

Під час Суспільних Днів УГКЦ організатори звертають свою увагу на усіх, хто потребує нашої допомоги. Традиційно також відбулось відвідування ув'язнених, адже людське щире спілкування не можна нічим замінити.  Специфіка Менської виправної колонії № 91 полягає в тому, що в ній утримаються колишні військовослужбовці та правоохоронці. На запрошення засуджених цієї колонії, листи яких надходять до Департаменту УГКЦ з душпастирства силових  структур України, керівники душпастирських відділів для збройних сил та для пенітенціарної системи України о. Любомир Яворський та о. Костянтин Пантелей знову здійснили подорож до цієї установи 17 грудня 2011 року.
 
В рамках Суспільних Днів УГКЦ, метою яких в особливий спосіб є солідарність з потребуючими, їх супроводжували актори-виконавці українських народних та авторських пісенних творів, учасниці Всеукраїнської громадської організації "Поступ жінок-мироносиць" Зоя Ружин, заслужений працівник культури України, Інна Андріяш-Місько (сопрано), заслужена артистка Асоціації естрадних діячів України, солістка Київської філармонії, лауреат міжнародних конкурсів, а також дует "Дві Ганнусі" Народного Ансамблю "Волинянки" Ганна Маковська і Ганна Ярмолюк.

Духовне впровадження та супровід цієї мистецької події здійснювали духовні отці, що розповіли про місію Церкви у силових структурах та про міжконфесійні конференції минулого тижня, що зосереджували увагу на душпастирській опіці військових та правоохоронців України і на в'язничному душпастирстві. Вони, зокрема, наголошували про необхідність плекання духовності й толерантного ставлення до усіх оточуючих людей в українському поліконфесійному суспільстві. "Після такого насиченого тижня, коли кілька днів поспіль проходили круглий стіл та міжнародна конференція з питань відродження капеланства, було нелегко зважитися на цілоденну подорож до Мени, ділиться о. Любомир. - Але духовна зустріч, яка на нас чекала, надолужила усяку втому."

Мистецьку програму провадила пані Зоя Ружин, що розповіла про діяльність організації "Поступ жінок-мироносиць". Акапельний спів доповнювала декламація, яку виконувала поет, композитор Ганна Маковська.  Співачки Ганна Ярмолюк і Ганна Маковська подарували слухачам традиційну поліську пісню. Інна Андріяш-Місько виконала ряд як духовних класичних творів зі своєї збірки "Ave Maria", так і кілька народних пісень. Родзинкою її виступу стали пісні під акомпонімент гітари.


"Концертна програма, яку напередодні дня Миколая Чудотворця ми від щирого серця подарували людям, позбавленим волі, - як подарунок долі для них і для нас. Ми відчули оту місію християнську - принести настрій злагоди й добра, любові, - розповідає Зоя Ружин, голова Всеукраїнського громадського об'єднання "Поступ жінок-мироносиць", - дуже зворушило нас те, як реагували оплесками слухачі, а після нашого виступу підходили й ділилися своїми переживаннями."



Інна Андріяш-Місько, оперна та концертна камерна співачка, ділиться: "Це для мене вперше, адже виступати приходилося перед різними аудиторіями, у різних залах України та за її межами і я гадала, що саме краще заспівати перед специфічними слухачами. Проте мене позитивно вразило, яка інтелігентна та вдячна публіка. Відверта, не прихована за масками, справжня щирість. Відбулося справжнє об'єднання душ."




Мистецька зустріч закінчилася співом Многоліття, спілкуванням і частуванням солодощами.