У Пущі-Водиці відбувся 3-й З`їзд Всеукраїнської профспілки органів та установ пенітенціарної служби (ВПП ОУПС), який зібрав чималу кількість делегатів з усієї країни, а також почесних гостей. Було заслухано звіт Голови Центрального комітету Профспілки за 5-й період діяльності та звіт Ревізійної комісії ЦК Профспілки (ВПП ОУПС), затверджено склад Центрального комітету та Президії Профспілки, а Головою національної Профспілки ДПтС України в результаті альтернативного голосування обрано нинішнього її очільника – енергійного та принципового Олега Андрієнка. Також на З`їзді спільно з колегами з Литви, Румунії, Молдови було оголошено про утворення Міжнародної громадської організації (МГО) «Східноєвропейський синдикат взаємодопомоги пенітенціаріям та членам їх сімей – СЄСВПЧС», яка має стати дієвим інструментом у захисті прав співробітників ДПтС України.
На жаль, більшість питань, що обговорювались делегатами та гостями з`їзду, так чи інакше стосувались загрозливої ситуації, яка склалася навколо ДПтС України у зв’язку із запланованим реформуванням пенітенціарної системи.
Як можна побачити із Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оптимізації діяльності центральних органів виконавчої влади системи юстиції», невдовзі на пенітенціарну службу чекають колосальні труднощі, пов’язані із абсолютно непродуманістю та зневагою до трудових прав співробітників пенітенціарної системи аматорською політикою чиновників Мін'юсту, які готували цей проект.
Перш ніж зупинитись на конкретних пунктах цього проекту, треба відмітити, що Профспілка пенітенціаріїв загалом підтримує необхідність реформування системи, розуміючи, що для кращого майбутнього ДПтС України в наш складний час потрібні зміни та реорганізація. Проте ті методи та пропозиції, що запропонував Мін'юст, призведуть скоріше до руйнації всієї системи, ніж до покращення в майбутньому. Отже, надамо офіційну позицію захисників прав співробітників служби, яка була викладена в листі до Мін'юсту.
Об’єднанням Всеукраїнських профспілок і профоб’єднань «Єдність», куди входить національна Профспілка ДПтС України, було розглянуто вказаний проект Постанови Кабінету Міністрів України в частині реформування ДПтС України, однак він не може бути погоджений з наступних мотивів:
- у п. 4 «Фінансово-економічне обґрунтування»Пояснювальної записки до проекту Постанови Кабінету Міністрів України вказано, що «реалізацію проекту буде здійснено в межах кошторисних призначень для Державної пенітенціарної служби України». При цьому не уточнено витрати, які понесе Пенсійний Фонд України у зв’язку із передчасним виходом на пенсію за вислугою років атестованих співробітників ДПтС України у випадку її ліквідації. Варто відзначити, що переважна більшість із них у разі подальшого функціонування ДПтС України продовжила б свою службу;
- у п. 101 «Вплив реалізації акта на ринок праці»Пояснювальної записки до проекту Постанови Кабінету Міністрів України визнається, що його реалізація передбачає скорочення робочих місць. При цьому, нажаль, жодним чином не передбачено шляхи та джерела забезпечення соціальних гарантій працівників, які будуть вивільнені;
- відповідно до п. 11 «Прогноз результатів»Пояснювальної записки до проекту Постанови Кабінету Міністрів України передбачається, що його реалізація дасть змогу оптимізувати систему центральних органів виконавчої влади. При цьому не згадується, що закладені в проекті масові скорочення персоналу при ліквідації центрального апарату ДПтС України та реорганізації територіальних управлінь можуть привести до різкого зростання соціального напруження в суспільстві;
- вказані у проекті терміни реалізації порушують вимоги трудового законодавства та законодавства про гарантії діяльності профспілок в частині завчасного інформування працівників та профспілкові організації про заплановані масові вивільнення.
Виходячи з вищенаведеного, Об’єднання всеукраїнських профспілок і профоб’єднань «Єдність» в особі заступника голови обєднання «Єдність» – голови національної Профспілки ДПтС України Олега Андрієнкане погоджує проект Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оптимізації діяльності центральних органів виконавчої влади системи юстиції».
Також, основні протиріччя та неприпустимі моменти розкрила профспілка ДПтС України:
«Розуміючи та підтримуючи наміри Уряду щодо реформування ДПтС України, Всеукраїнська профспілка персоналу звертає увагу на недосконалість та невизначеність шляхів його реалізації і можливі негативні наслідки при реалізації даного проекту.
Поряд з цим анонсовано демілітаризацію та ліквідацію частини територіальних управлінь. Натомість розатестація ряду служб буде не відчутна, а от зміна статусу таких підрозділів, як нагляд, охорона, соціально-виховна служба може привести до значних ускладнень в організації діяльності установ та не в повній мірі забезпечить виконання ними завдань, передбачених чинним законодавством, оскільки територіальні управління ще, разом з тим, є координатором та посередником при взаємодії з іншими органами влади на територіальному рівні.
Вказані підрозділи є ключовим стержнем в організації діяльності щодо забезпечення надійної охорони місць позбавлення волі та виправлення і ресоціалізації засуджених.
Приведення до виконання Закону України «Про пробацію» також включає в себе комплекс заходів, спрямованих на демілітаризацію окремого потужного підрозділу, який забезпечує виконання кримінальних покарань не пов’язаних з позбавленням волі, для демілітаризації якого необхідний перехідний період.
В той же час, такі посади, як соціальний педагог, психолог, фахівець з пробації можуть бути вільнонайманими, а от персонал, який безпосередньо здійснює контроль за виконанням вироків суду щодо кримінальних покарань та налагоджує співпрацю з правоохоронними органами, судами, органами влади та місцевого самоврядування, доцільно залишити атестованими на час перехідного періоду .
Незрозумілим залишається статус курсантів Національної Академії Державної Кримінально-виконавчої служби та Інституту КВС України.
З метою удосконалення процедури порядку оптимізації служби та запобігання можливих негативних наслідків, вважаємо за доцільне призупинити виконання рішення про ліквідацію ДПтС України, як центрального органу та його територіальних управлінь, до вирішення наступних питань:
- проведення громадської експертизи щодо соціального захисту персоналу при реалізації даного рішення;
- розробки дієвого механізму соціальних гарантій персоналу, які будуть звільнені у порядку реформування служби.
- розробки Урядом України спеціальної Програми соціальної адаптації для співробітників ДКВС України, які будуть скорочені (можливість отримання 2-ї освіти, спеціальності та подальшого працевлаштування).
Особливу увагу у вирішенні даних питань слід приділити персоналу, який не зрадив присязі, інтересам служби та передислокований з тимчасово окупованих територій».
Навіть на перший погляд зрозуміло, що проект Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оптимізації діяльності центральних органів виконавчої влади системи юстиції» не витримує жодної критики.
Його впровадження неодмінно призведе до хаосу в системі, перенапруженню на всіх структурних ділянках та може спричинити неабиякі соціальні заворушення.
Як зазначив Іван Штанько, перший голова ДДУПВП, «неприпустимо кинути напризволяще 22 тисячі працюючих ветеранів-пенсіонерів та більше 2 тисяч запланованих до скорочення працівників. Це збільшить соціальну напругу, навантаження на пенсійний фонд та спричинить ланцюгову реакцію на різноманітні соціальні проблеми».
Екс-голова ДПсТ України Сергій Старенький«закликав профспілку діяти більш рішуче, виробляти міцну юридичну позицію та робити максимальний розголос в публічному просторі».
Свою позицію висловив Олег Андрієнко, голова Національної профспілки персоналу ДПтСУ: «Прикро констатувати, але голос нашої профспілки, а це 90% персоналу ДПтСУ, влада України не бажає чути. Це недопустимо, особливо коли мова йде про реформу нашої галузі, про реорганізацію пенітенціарної служби! Без відкритого обговорення змін та намірів з представниками профспілки ДПтСУ – це злочин з боку влади, порушення конституційних прав громадян.
Хочу авторитетно заявити, що профспілка ДПтСУ підтримує реформи, зміни дуже потрібні, але все має бути продуманим та обґрунтованим. Треба поєднати вже напрацьований досвід із найкращим, що є в європейській практиці. Питання матеріального забезпечення є найболючішим. Коли зарплата персоналу найнижча по силовому блоку, то не варто очікувати сумлінної праці. Також катастрофічно не вистачає соціального захисту, зокрема медобслуговування персоналу знаходиться на дуже низькому рівні. В системі немає жодного санаторію, медичного закладу, де працівники могли б отримати якісне медичне обслуговування. Але ж у 1998 році, коли відбулося відокремлення, передбачалось, що все це буде. Тому, разом із прийняттям законів про гуманізацію засуджених, треба приймати закони про гуманізацію персоналу. Інакше справи не буде.
Той проект реформи, який підготував Мін'юст – не витримує критики. Щоб реформа не стала пшиком, треба відкрите суспільне обговорення. Як адаптуватись тим, кого скоротять (дві третини!), які критерії відбору на посади? Я запропонував першому заступнику міністра юстиції Наталії Севостьяновій свою кандидатуру в комісію щодо реформи пенітенціарної системи, але досі не отримав відповідь.
Маю чітку позицію, що перед затвердженням реформи повинні відбутись парламентські слухання із залученням експертів та профспілок».
Із конкретною пропозицією до учасників форуму звернувся Голова правління МГО «Міжнародна Ліга захисту прав громадян України» Едуард Багіров: «Сегодня мы видим попытку через постановление Кабминафактически ликвидировать структуру ДПсТУ, которая осуществляет конституционные права граждан Украины на жизнь в цивилизованном государстве, где законопослушные люди ограждены от преступников и нарушителей закона. Этим постановлением, которое якобы направлено на реформу службы, чиновники из Минюста подставляют нового премьер-министра Гройсмана и весь Кабмин. В проекте постановления абсолютно не учитывается общественное мнение, а необходимое согласование важнейших пунктов с профсоюзом ДПсТУ полностью игнорируется –это недопустимо! Хочу представить вам руководителя Адвокатского объединения «Эдуард Багиров и Партнеры», Татьяну Швыдченко. Она курирует работу 50 адвокатов нашего объединения и все они готовы, подчеркиваю – абсолютно бесплатно, стать на защиту ваших прав. Уже сейчас необходимо готовить судебные иски. Призываю вас к активности, действуйте, не молчите, вместе мы сможем отстоять права сотрудников ДПсТУ и вынудить чиновников Минюста действовать в интересах людей!»
Що ж, боротьба лише починається, але хотілося б, щоб українська влада нарешті припинила знущатись із людей та зрозуміла, що старі часи, коли всіх і вся ламали через коліно, а рішення приймались кулуарно, скінчились. Якщо влада не буде йти на діалог, якщо не буде розглядати громадян, працівників державних установ, як рівноправних партнерів – Україну чекатимуть дуже складні часи.